“There are also, probably in every culture, in every civilisation real places – places that do exist and are formed in the very founding of society – which are something like counter-sites, a kind of effectively enacted utopia in which the real sites, all other real sites that can be found within the culture, are simultaneosly represented, contested and inverted, I shall call them, by the way of contrast to utopias, heterotopias.” (Michel Foucault, Other rooms, 1967)
Akute Künstlerische Transfigurationen
Tone Avenstroup / Otmar Wagner
Tauchen in Vineta
20., 21.03.1998, Foyer des Podewils, Berlin
27.06.1999, Fährhalle, „Norsk Kultur´99“, Warnemünde
Exkursion Vineta
09.07.1998 Dar.K halle, „Interlude“, Mainz
16.05.1998, Gasteig, „Identa´98“, München
Vineta Exkurs
20.07.1998, Foyer des Podewils, Berlin
Produktion: AKT. Gefördert von Podewil GmbH
Vineta.no
mit Gurå Mathiesen
22., 23.01.2000, Bomuldsfabriken, Arendal
18., 19.03.2000, Christianssands kunstforening, Kristiansand
24., 25., 26.11.2000, Bergens Kunstforening, Bergen
Gefördert von Norsk kulturråd
Ausgangspunkt war das Theaterstück Vineta von Jura Soyfer. Es beschreibt eine Stadt unter Wasser, in der die Zeit still steht, Vergessenheit und Apathie prägen die Bürger – ein Bild aus dem Wien der dreißiger Jahre.
Erzählungen über versunkene Städte tauchen in Volkssagen, Kirchbüchern, romantischer Literatur und wissenschaftlichen Beschreibungen auf. Sagen aus Mecklenburg-Vorpommern erzählen von einer reichen, mittelalterlichen Handelsstadt, die untergegangen sei und zu jeder Johannisnacht wieder auftaucht. Bei Herder, Heine und Hoffmann findet man Texte über Vineta – und in der Musik: bei Johannes Brahms, der Vertonung eines Gedicht von Wilhelm Müller, bei den Puhdys “Stadt unter Wasser”.
Die plötzlich untergegangene Stadt – der Vineta-Mythos hat Parallelen zum Atlantis-Mythos, aber Vineta liegt uns näher. Es gibt Archäologen, die behaupten, Vineta gefunden zu haben.
In Wollin hat Dr. W. Filipowiak Reste einer slawischen Stadt entdeckt, die im 10. Jahrhundert ca. 8−10 000 Einwohner hatte. Aber zwei Berliner Historiker haben durch Überschwemmungen der Oder im Sommer 1997 Anhaltspunkte gefunden, daß Vineta sich am Barther Bodden befinden könnte. Dort wurde August 1998 ein Vineta-Museum eröffnet.
Aus dem gesammelten Material wurde eine szenische Collage gebastelt. Die raumkonstituierende Basis ist ein Projektionsmaschinerie, die aus Overheadprojektoren, halbtransparenten Leinwänden, rotierenden Spiegeln und Wasserbecken mit Luftmembranpumpen besteht.
Kritiken
http://www.berliner-zeitung.de/archiv/es-blubbert,10810590,9457622.html
http://www.tagesspiegel.de/kultur/unter-perlen/52208.html
Vineta
„There are also, probably in every culture, in every civilisation real places – places that do exist and are formed in the very founding of society – which are something like counter-sites, a kind of effectively enacted utopia in which the real sites, all other real sites that can be found within the culture, are simultaneosly represented, contested and inverted, I shall call them, by the way of contrast to utopias, heterotopias.“ (Michel Foucault, Other rooms, 1967)
Akutte Kunstneriske Transfigurasjoner
Tone Avenstroup / Otmar Wagner
Tauchen in Vineta
20., 21.03.1998, foajeen i Podewil, Berlin
27.06.1999, fergehallen, „Norsk Kultur’99“, Warnemünde
Exkursion Vineta
09.07.1998 Dar.K halle, „Interlude“, Mainz
16.05.1998, Gasteig, „Identa’98“, München
Vineta Exkurs
20.07.1998, foajéen i Podewil, Berlin
Produktsjon: AKT. Støttet av Podewil GmbH
Vineta.no
med Gurå Mathiesen
22., 23.01.2000, Bomuldsfabriken, Arendal
18., 19.03.2000, Christianssands kunstforening, Kristiansand
24., 25., 26.11.2000, Bergens Kunstforening, Bergen
Støttet av Norsk kulturråd
Utgangspunktet var teaterstykket Vineta av Jura Soyfer. Det beskriver en by under vann hvor tida står stille, glemsel og apati preger beboerne − et bilde av Wien på 30-tallet. Fortellinger om byen som sank, dukker opp i folkesagn, kirkebøker, romantisk litteratur og vitenskapelige beskrivelser. Sagn fra Nord-Tyskland forteller om en rik, middelaldersk handelsby som forsvant i havet og dukker opp hver St.Hans-kveld. Hos Herder, Heine og Hoffmann finner man tekster om Vineta − og i musikken: hos Johannes Brahms, som har tonesatt et dikt av Wilhlem Müller og hos Puhdys i låta “Stadt unter Wasser”.
Byen som plutselig forsvant − Vineta-myten har paralleller til Atlantis-myten, men for oss ligger Vineta nærmere i tid og beliggenhet. Det finnes arkeloger som hevder å ha funnet Vineta. I Wollin har dr. W. Filipowiak funnet rester etter en slavisk bosetting som på 1100-tallet hadde ca. 8−10000 innbyggere. Men to historikere i Berlin har på grunnlag av oversvømmelsen av Oder sommeren 1997 funnet grunnlag for at Vineta kan ha ligget ved Barth. Der ble det åpnet et Vineta-museum i 1998.
Ut av dette materialet har vi laget en scenisk collage. Installasjonen vi fremfører den i, er et projeksjonsmaskineri som består av overheadprojektorer, halvtransparente lerreter, roterende speil og vannkar med luftpumper.
Kritikker
http://www.berliner-zeitung.de/archiv/es-blubbert,10810590,9457622.html
http://www.tagesspiegel.de/kultur/unter-perlen/52208.html