Skjønnhet = Virkelighet? (Beauty = Reality?) Buchbesprechung von Carl Hegemanns Dramaturgie des Daseins , NST, Nr. 2-3 2023.
Om Traaviks hyperteater og kulturell blomstring i Kristiansand (Theaterregisseur Morten Traavik in Kristiansand) NST 04.08.2023.
Nauru. Beitrag bei Forfatternes Klimaaksjon.no / NWCC, 26.11.22.
Mare Monstrum. Begleittext zur Partitur. Aus dem Norwegischen von Kara Veress. Programmheft The Poets’ Sounds, 2022. Auf Norwegisch: NSTT 1/2023.
Heiner Müller. Tekst, material, praksis. Nachwort, in: Anatomi Titus Fall of Rome, Existenz forlag, Oslo, 2021.
Müller i Amerika. Buchbesprechung, Frank Raddatz: Der amerikanische Leviathan, 2020. In: Norsk Shakepearetidsskrift, Heft 4, S. 110-112, Oslo 2020.
«Her er asken etter at gløden er borte» – eller hva som ble sagt og ikke hva som er tenkt kunne bli sagt. Über: Everything and Other Performance Texts from Germany, von Matt Cornish, 2019. In: Norsk Shakespearetidsskrift, Heft. 4, S. 115 – 119, Oslo 2019.
Faust – ingen knyttneve. Über die Übersetzung von “Faust” ins Norwegische von E. B. Halvorsen. In: Norsk Shakespeareteatertidsskrift, Heft. 1, S. 102 – 106, Oslo 2019.
Look back, march forward. In: abwärts! Heft 25, Rumbalotte Prenzlauer Berg Connection e. V (Hrsg.), BasisDruck Verlag, Berlin 2018.
Bokessay Brecht. Han hadde sikkert posta flusst med statusoppdateringer hver bidige dag. Über Johann Grips Nachdichtung Landskap i eksil. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft. 1, S. 47 – 49, Oslo 2018.
Det nye er ikke alltid nytt. Über Strukturänderungen an der Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. In: Norsk Shakespeare Tidsskrift, Heft 2-3, S. 15- 19, Oslo 2017.
Sound of Müller I – III. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 2-3, S. 117- 23, Oslo 2016.
Das englische Auge. Rezension the other eye. Germany versus Norway: interchanging theatrical strategies. In: Theater der Zeit, Heft 1, Berlin 2016.
Norsk-tyske forbindelser før og etter murens fall. Über Baktruppen in Berlin, Beitrag zur Debatte. In: Vagant, Nr. 3, S. 119-121, Oslo 2014.
For, i eller imot. Über Øyvind Bergs Texte für Baktruppen. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 81-82, Oslo 2012.
Nachruf auf die Nachhut. Baktruppen dankt ab. In: GEGNER, Heft 29, S. 2, BasisDruck Verlag, Berlin 2011.
Sarah Schlitz: Zum Protokoll des gescheiterten Films “Geschäftsidee”, In: floppy myriapoda, Heft 10, S. 221, Berlin 2009.
Theatre du Radeau. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 32-37, Oslo 2009.
Fotballkamp mellom Ibsens kvinner og Strindbergs menn. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 44-45, Oslo 2007.
Tekst som material i performance. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S.17-19, Oslo 2003.
Théâtre du Radeau: Jeu de Faust. In: Programm Bergen Internasjonale Teater, “Teatertreff’ 89″, S. 4, Bergen 1989.
Théâtre du Radeau: Mystère Bouffe. In: Programm Bergen Internasjonale Teater, “Teatertreff’ 88“, S. 6-7, Bergen 1988.
Alexander Lang – en DDR-instruktør på kollisjonskurs. Über Triologie der Leidenschaft. In: Spillerom, Heft 3, S. 31-32, Oslo 1986.
Gresset er ikke alltid grønnere. Über Freie Theatergruppen in Ost-Berlin. In: Morgenbladet, Oslo 01.10.1986.
Politisk og ‘politisk’ teater. In: Klassekampen, Oslo 02.09.1986.
.