Essay

Aksjonisme og aktivisme. Über politische Aktionen in der Theater- und Kulturlandschaft in Berlin. NST, Nr. 1/2024.

Skjønnhet = Virkelighet? (Beauty = Reality?) Buchbesprechung von Carl Hegemanns Dramaturgie des Daseins , NST, Nr. 2-3 2023.

Über Traaviks Hypertheater und die kulturelle Blüte in Kristiansand, NST 04.08.2023.

Mare Monstrum.
Begleittext zur Partitur. Aus dem Norwegischen von Kara Veress. Programmheft The Poets’ Sounds, 2022, Deutsch (Kata Veress), English (B.L. Crook). Norwegisch, in: NSTT 1/2023.

Nauru. Forfatternes Klimaaksjon.no / NWCC, 26.11.22.

Heiner Müller. Tekst, material, praksis. Nachwort, in: Anatomi Titus Fall of Rome, Existenz forlag, Oslo, 2021.

Müller i Amerika
. Buchbesprechung, Frank Raddatz: Der amerikanische Leviathan, 2020. In: Norsk Shakepearetidsskrift, Heft 4, S. 110-112, Oslo 2020.

«Her er asken etter at gløden er borte» – eller hva som ble sagt og ikke hva som er tenkt kunne bli sagt. Über: Everything and Other Performance Texts from Germany, von Matt Cornish, 2019. In: Norsk Shakespearetidsskrift, Heft. 4, S. 115 – 119, Oslo 2019.

Faust – ingen knyttneve. Über die Übersetzung von “Faust” ins Norwegische von E. B. Halvorsen. In: Norsk Shakespeareteatertidsskrift, Heft. 1, S. 102 – 106, Oslo 2019.

Look back, march forward. In: abwärts! Heft 25, Rumbalotte Prenzlauer Berg Connection e. V (Hrsg.), BasisDruck Verlag, Berlin 2018.

Bokessay Brecht. Han hadde sikkert posta flusst med statusoppdateringer hver bidige dag. Über Johann Grips Nachdichtung Landskap i eksil. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft. 1, S. 47 – 49, Oslo 2018.

Det nye er ikke alltid nytt. Über Strukturänderungen an der Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. In: Norsk Shakespeare Tidsskrift, Heft 2-3, S. 15- 19, Oslo 2017.

Sound of Müller I – III. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 2-3, S. 117- 23, Oslo 2016.

Das englische Auge. Rezension the other eye. Germany versus Norway: interchanging theatrical strategies. In: Theater der Zeit, Heft 1, Berlin 2016.

Norsk-tyske forbindelser før og etter murens fall. Über Baktruppen in Berlin, Beitrag zur Debatte. In: Vagant, Nr. 3, S. 119-121, Oslo 2014.

For, i eller imot.
Über Øyvind Bergs Texte für Baktruppen. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 81-82, Oslo 2012.

Nachruf auf die Nachhut. Baktruppen dankt ab. In: GEGNER, Heft 29, S. 2, BasisDruck Verlag, Berlin 2011.

Sarah Schlitz: Zum Protokoll des gescheiterten Films “Geschäftsidee”, In: floppy myriapoda, Heft 10, S. 221, Berlin 2009.

Théâtre du Radeau. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 32-37, Oslo 2009; 2022.

Fotballkamp mellom Ibsens kvinner og Strindbergs menn. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S. 44-45, Oslo 2007.

Tekst som material i performance. In: Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Heft 1, S.17-19, Oslo 2003.

Théâtre du Radeau: Jeu de Faust. In: Programm Bergen Internasjonale Teater, “Teatertreff’ 89″, S. 4, Bergen 1989.

Théâtre du Radeau: Mystère Bouffe. In: Programm Bergen Internasjonale Teater, “Teatertreff’ 88“, S. 6-7, Bergen 1988.

Alexander Lang – en DDR-instruktør på kollisjonskurs. Über Triologie der Leidenschaft. In: Spillerom, Heft 3, S. 31-32, Oslo 1986.

Gresset er ikke alltid grønnere. Über Freie Theatergruppen in Ost-Berlin. In: Morgenbladet, Oslo 01.10.1986.

Politisk og ‘politisk’ teater. In: Klassekampen, Oslo 02.09.1986.

.